חיפוש באתר

עיתון יוני 2018

עיתון יוני 2018 - חלק ב

עמוד 4

מעגל שנה ועוד שנה - מסכמים שנה במינהל הקהילתי

נטע מגן, מנהלת המינהל הקהילתי

שלב זה של השנה הוא שלב המחשבות - מצד אחד, אנחנו מצויים בסוף שנה של פעילות עניפה עם הרבה סיפוק מקצועי
ולאחר תהליכים קהילתיים מוצלחים; ומצד אחר, לא ממש "סוף", כי אנחנו בפתחו של קיץ גדוש פעילויות, שבהמשכו נפתחת שנת פעילות חדשה, ואנו רק באמצע שנת תקציב... התקופה הזו, למרות מורכבותה, היא נקודת זמן מיוחדת עבורי, המאפשרת לי, כמנהלת המינהל, מבט אחורנית שמלווה בלא מעט סיפוק על עשייה והישגים רבים.
במשך השנה הלך והתעצב כאן צוות מופלא שעבר תהליך משמעותי, שכיוון אותנו להיות קשובים ורגישים לצורכי הקהילה...
בעת כתיבת שורות אלו קיבלנו אישור תקציב סופי לשיפוץ הקומה התחתונה של בית הוועד והפיכתה למרכז שכונתי שוקק. אישור
התקציב בא לאחר חשיבה רב-דורית ומאמצים רבים בהם לקחו חלק תושבים רבים.
שמחנו שחברה אלינו קבוצת צעירים אנרגטיים ומוכשרים מהשכונה, שבעזרתם יפעל בר הקפה בבית הוועד כמקום שאין שני לו באזור. בימים אלה גם יצאה חוברת בשם 'בשביל הדמיון' שנכתבה על ידי תושבת השכונה, הגברת נעמי שוט, ומכיוון ששפע הפעולות הקהילתיות המתרחשות בשכונה משפיע גם בשדה האמנות - ראינו לנכון להוציא חוברת זו.
אירועים בקהילה הם אמצעי טוב לחיזוק הקהילתיות, ההון החברתי והחוסן הקהילתי, ואצלנו בשכונה משמש המרחב הציבורי זירה
שבה פועם סדר יומה של הקהילה - שם מתקיימים מפגשים ונחגגים ומוזכרים אירועים שונים - ועל כן כדאי שתושבינו יכירו את הרקע
שמאחורי הפסלים הרבים הפזורים ברחבי השכונה.
הפיכת מקום לקהילתי יותר ומזמין יותר יכול להתרחש רק אם חברי הקהילה הם אלה אשר ייזמו, יחלמו ויממשו בסיוע המינהל
את התוכנית, האירוע או כתבי היד, ועל כך תודתי לנעמי על שיזמה והוציאה לאור את החוברת. השנה פיתחנו את מערכת האירועים הקהילתיים במרחב הציבורי כשירות למאות תושבים -שירות שענה על צורך קהילתי מובהק.
רוב האירועים הם אירועים חינמיים או מוצעים במחיר סמלי. את אלה צורכים בנאמנות כל תושבי בית הכרם והסביבה. הצטרפה אלינו רכזת המלווה את פרויקט שדרוג כיכר דניה, תפקידה לחזק את הקשר בין העסקים, בקהילה והתרבות במרחב הכיכר, בחודשי הקיץ יתקיימו בשעות אחר הצהריים פעילויות לכל הגילאים.
הוספנו שתי תוכניות חשובות למינהל - תוכנית "קרוסלה" למשפחות צעירות; ותוכנית עמיתים לנוער - הנותנת מענה לבני נוער הסובלים מלקות נפשית.
בחודש זה החלה לפעול במינהל תוכנית "מנדלה- פנאי בוגרים", המציעה לאנשים בוגרים בעלי מוגבלות מלגות השתתפות בפעילות
פנאי וקהילה. לתוכנית זו מוזמנים להצטרף אנשים בני 18+ הלוקים ב 20%- נכות ומעלה (כפי שנקבעו על ידי המוסד לביטוח לאומי). תכנית נוספת שתצא אל הפועל בעוד כחודש היא תוכנית "רעים"- שנועדה לשפר מיומנות לילדים נוער ובוגרים עם אוטיזם וקשיי תקשורת.
העלינו 2 מופעי תרבות גדולים בהם הצלחנו להביא לשכונה אומנים מן הורה הראשונה: להקת טיפקס ולהקת הדג נחש, והקמנו אגף מחול תוסס ופעיל שמגיעים אליו עשרות רוקדות ורוקדים מידי יום. אנו פורשים בפניכם מעט מהעשייה במינהל הקהילתי על תחומיו
השונים. אני מרגישה שהמינהל הקהילתי בבית הכרם הוא הלב הפועם של הקהילה ומזמינה באהבה כל תושב שמעוניין- למצוא את מקומו בתוך העשייה הענפה.

זמן חוגים - זמן איכות!

אמיר אזולאי, רכז חוגים ותקשורת | Rima12344@gmail.com

לקראת הרישום לחוגים בשנת תשע"ט, המרכז הקהילתי בבית הכרם מציע חוגים חדשים למתחילים ולממשיכים לילדים ולמבוגרים.
גם השנה כל חוגי המחול יתנהלו באחריותו המקצועית של תיאטרון מחול ירושלים. הניהול האמנותי הוא בידי תמרה מליאניק. מנכ"ל: צביקה מונוסנגו. החוגים הם פלמנקו, להקות ג'אז, היפ הופ , סגנונות במחול ובייבי בלט.
בשנה הבאה נפתח חוגים חדשים: מדע בגובה העיניים לילדים, חוג טבע וטיפול בחיות, סטיילינג אישי ונגינה בפסנתר ובחצוצרה.
במקביל ימשיכו החוגים המצליחים מהשנה החולפת: טיסנאות, ממורי מאסטר (גיבורים דיגיטליים), לגו והייטק, ציור ופיסול, אנגלית
למבוגרים, נגינה בחלילית, בקלרינט, באקורדיון ובאורגנית,מבוכים ודרקונים, ציור ורישום, אילוף כלבים, קרמיקה ועוד.
ההיצע גדול ומגוון, ואנחנו רואים בכך משום מתן מענה איכותי לכלל תושבי בית הכרם רבתי.
תחולק חוברת הסבר על החוגים בכל תיבות הדואר בשכונה ובה יפורטו הימים והשעות שבהם פועל כל חוג, המחירים ועוד. הרישום לחוגים יחל בחודש יולי.
נשמח לראות את רוב תושבי השכונה ושכונות אחרות נוטלים חלק בשפע החוגים המגוונים שאנו מציעים לכל אחת ואחד - מגיל שנתיים ועד 99 . זכרו! חוגים אינם מותרות. חוגים מעניקים ערכים, ידע, חוויה והנאה - כערך מוסף לשעות הפנאי.

ציור ורישום

תדירות בשבוע? שעור של שעתיים וחצי אחת לשבועיים + שני ביקורים בתערוכות )במוזיאון וכד'( במהלך השנה.
תיאור החוג: החוג מיועד למתחילים ולמתקדמים בכל הרמות ובכל גיל )מצעירים ועד גימלאים(, ומקנה יסודות טכניים–מעשיים ותיאורטיים ברישום ובציור מתוך התבוננות, במגוון של שפות ציור ומדיומים לפי בחירה.
מטרת החוג: החוג מקנה ידע ביסודות הרישום, בקומפוזיציה ובתורת הצבע אקריליק, אקוורל, פסטל וגירי שמן לפי בחירה( תוך שכלול ההתבוננות לממשיכים למתחילים ועבודה בצבע )שמן, ולמתקדמים. ההדרכה קבוצתית בחלקה, אך ברובה היא מתמקדת בצרכיו ובנטיותיו של כל תלמיד. תוך כדי הלימוד עוסק החוג גם בהכרת שפות ומסורות שונות בתחום הציור.
הישגים בשנה החולפת: התלמידים עבדו כל אחד ואחת לפי דרכו/דרכה, והגיעו להישגים תוך כדי שיח משותף בהדרכה קבוצתית ואישית כאחד.
נימה אישית מימימה: כמי שמציירת ומלמדת ציור שנים רבות, הגעתי עם השנים למסקנה שכל מי שמגלה רצון אמתי לצייר, אכן יכול ללמוד בהתאם ליכולותיו. מעשה האמנות הוא רבגוני אך ייחודי לכל אדם ולכן ההוראה אמורה להתחשב באופיו של כל תלמיד ולכוון אותו על פי דרכו, בחירותיו ושאיפותיו, על מנת שימצא את שפתו הייחודית והאותנטית. זאת מבלי לוותר על הקניית ידע מובנה ברישום בהנחת צבע ובקומפוזיציה. יש להוסיף שכמה מהתלמידים הוותיקים יותר מגיעים לרמה מקצועית.
מה אומרים המשתתפים?
א.חקו: "המורה ימימה מתאימה עצמה לכל תלמיד ותלמיד ברגישות ובהתאמה ומעבירה שיעורי ציור ורישום ברמה
גבוהה. אני בהחלט מרגיש שיכולותי באות לידי ביטוי והשתפרתי רבות עם הזמן".

הייטק לגו

מה זה הייטק לגו? מחקרים רבים מראים כי קיים קשר בין ילד המשחק בלגו לבין הרחבת אופקים. אצלנו הלגו כבר מזמן אינו רק משחק בלבנים. הפעילות בלגו היא הכנה ובנייה של דור חדש, היוצר וחושב הייטק כבר מגיל צעיר ביותר. חוגי הייטק-לגו שלנו מזמנים אין ספור מצבים אתגריים לילד, כמו: איסוף מידע, התמצאות במרחב, פיתוח דרכי חשיבה, פיתוח יכולת תכנון, התמודדות עם בעיות ופתרונן ועוד. רבים מבוגרי החוגים שלנו בחרו לעסוק בתחומי המדע, הטכנולוגיה וההייטק.
מטרת החוג: איסוף מידע, התמצאות במרחב, פיתוח דרכי חשיבה, פיתוח יכולת תכנון, התמודדות עם בעיות ופתרונן ועוד
הישגים בשנה החולפת: לימוד מספר רב של ילדים אשר רכשו כלים רבים לעבודה עצמית בבית ולמדו דברים חדשים במשך השנה.
נימה אישית מאלירן: מפעיל מספר רב של חוגים מעל ל 4- שנים, מתעסק בעיקר בחוגים הנדסאים.
אוהב לעסוק בתחום ואוהב לראות את הילדים ששמחים לבוא לחוג וללמוד דברים חדשים. אני משתדל לתת לילדים תחושה
טובה בחוג שהם באים לעשות כיף לרכוש חברים חדשים וגם ללמוד דברים מאוד מעניינים בדרך מהנה

פלמנקו

תיאור החוג: שעורי מחול פלמנקו תדירות בשבוע: 7 שעורים כל שיעור פעם בשבוע
המטרה: ריקוד פלמנקו מפתח כישורים פיזיים - יציבות, עמידה זקופה, קואורדינציה – משחח רגש, מחבר בין גוף לנפש, ובונה מוסיקליות.
מה השגנו? כל קבוצה למדה לפחות כוריאגרפיה אחת חדשה וחלק למד יותר. ילדות הופיעו במופע חצי שנתי וכולן מתכוננות לקראת שני מופעי סיום.
נימה אישית ממיכאלה: מלמדת פלמנקו 18 שנה בירושלים. יוצרת, מציגה ומפיקה הופעות פלמנקו. גישתי ללימוד המחול מבוססת על גילוי מודעות גופנית, רכוש שפות התנועה והמוסיקה בסביבה נעימה ומקבלת לכל אחת ללא הגבלת גיל או נסיון קודם.
מה אומרות משתתפות החוג? "מבחינתי החוג מסמל אומנות. לאחר 6 שנים בהם אני משתתפת בשיעורי המחול, רמת הביצועים שלי עלתה מאוד. התחלתי בהשתתפות של פעמיים בשבוע ובשנה החולפת השתתפתי בשלושה שיעורים בשבוע. השקעתה של מיכאלה לימדה אותי שפלמנקו זה לא סתם עוד חוג, זוהי תרבות שלמה והשקפת עולם. בזכות חיבור זה התנסיתי במופעים והתחברתי לתרבות הספרדית"

עמוד 5

פילאטיס

עושים בשיעור? אם אתם סובלים מכאבי גב או ברכיים, מנסים להפעיל את הבטן ולא מבינים כיצד עושים זאת, מרגישים שאיבדתם את החיבור לגוף זה זמן רב... בשיעור פילאטיס מתחברים למקורות! מתחזקים בצורה בריאה ומודעת משפרים את היציבה ואת טווחי התנועה.
על פי גישתו של ג'וזף פילאטיס, שפיתח את השיטה: "ההגשמה והאחזקה של גוף מפותח בצורה אחידה הן המפתח לביצוע פעילות יומית בנחת וברוגע." בשיעורי פילאטיס נעבוד על הארכת השרירים, חיזוקם, הגדלת טווחי תנועה ותנועתיות בריאה. נעבוד על שיפור היציבה ונרוויח חיטוב וכוח שריר.
תצאו מהשיעור בתחושת רווחה ושחרור. האורך והכוח של החיטוב יגיעו מהר משחשבתם! מזמינה אתכם להתאהב

רצועות TRX

אז מה זה בכלל TRX? ראשי תיבות של Total Body Resistance Exercis אלו רצועות שאינן אלסטיות, עם ידיות, המשתלשלות
מהתקרה. זהו אימון כוח כנגד משקל גוף הפועל על העלאת מסת שריר, פיתוח הכוח של זה וסיבולת - תוך הפעלת קבוצות שרירים רבות ושרירי יציבה. בשיעור מוצאים אנרגיות גבוהות, קצב גבוה, חיטוב, שריפת שומן ובניית כוח שריר.
מה המטרה? מטרת האימון היא לחזק ולהעלות את מסת שריר תוך מודעות לכל השרירים ולשרירי היציבה בפרט; וכן חתירה חיטוב,
לשריפת שומנים. הכול על בסיס התנגדות שאפשר להתאימה באופן אינדיבידואלי למתאמנים בכל הרמות.
מה השיגו המתאמנים בשנה החולפת? כל מתאמן התקדם לעבר המטרות שלו באופן אישי. באופן כללי, כל המתאמנים שהתמידו הגיעו לתוצאות מדהימות - מבחינת חיטוב, העלאת כוח שריר, הורדת אחוזי שומן ועוד!

אוסטאופורוזיס

שם השיעור: אוסטאופורוזיס- התעמלות לחיזוק עצם למי מיועד? לאוכלוסיה שחלתה או בסיכון לחלות במחלת האוסטאופורוזיס.
מה עושים בשיעור? התעמלות לחיזוק העצם, מתחילים בחימום תוך כדי תנועה וממשיכים בתרגילים מיוחדים לשיטה שמטרתה היא שמירה על מסת העצם, גמישות המפרקים, קואורדנציה ושיווי משקל וזאת כדי לשמר את מסת העצם במצב הקיים ולמנוע את התקדמות המחלה.
מה אומרים המתאמנים? "אם היינו יכולים היינו משתתפים כל יום בשיעור של איילת. זוהי פעילות חיובית עבורנו ובסוף כל שיעור אנחנו מרגישים בריאים יותר. איילת היא מקצועית לעילא ולעילא אחראית, מסורה ומאוד נעימה".

זה לא רק ספורט!

נטע מגן, מנהלת המינהל הקהילתי

חוגי ספורט רבים ומגוונים קיימים במינהל הקהילתי - לכל גיל ולכל דורש.
כבכל שנה, גם בשנה החולפת התפארנו בשחקני כדורגל וכדורסל רבים, במתעמלות קרקע מצטיינות, במתחרי קארטה וטאיקוונדו, בשחקני טניס בכל הגילאים, בקבוצת ריצה ובמגוון חוגי התעמלות לנשים וגברים. בסיומה של השנה החולפת בחרנו לספר לכם על
הנעשה בחוגי ההתעמלות שלנו. כבר שנים רבות פועלים חוגי התעמלות נשים (וגם גברים) בכמה תחומים: התעמלות לבניית עצם, התעמלות נשים מתונה , התעמלות בשיטת פלדנקרייז , יוגה ופילטיס ועוד. חוגים אלו פועלים בימים ובשעות קבועים, וקבוצות האנשים המרכיבה אותם היא קבועה. במהלך הזמן והשנים שבהם המתעמלות הוותיקות מגיעות למינהל הקהילתי נוצרו חברויות
וקשרי ידידות בין המתעמלות ובין עצמן ובין המתעמלות למדריכות. האווירה מאוד אינטימית ומשפחתית ומקנה למשתתפים הרבה יותר מעבר לשיעור ההתעמלות עצמו. לפני השיעור ואחריו ברבות מהקבוצות מתקימים מפגש ושיח חברתי, ולרבות מהמתעמלות הפנסיונריות שלנו מפגש זה חשוב לא פחות משיעור ההתעמלות!
בספטמבר 2016 הוקם "סטודיו בכרם", הפועל בשיטת הכול כלול לנערות, לנשים ולגברים, ובקרוב מאוד - גם לנערים! הסטודיו הוקם מתוך צורך של הקהילה הצעירה (והצעירה ברוחה) המבקשת מקום איכותי להתעמל בו במחיר קהילתי - מקום המציע מגוון שיעורי התעמלות, כגון עיצוב הגוף אירובי רצועות ועוד, המותאמים באופיים ובקצבם לאוכלוסייה צעירה מזו המגיעה לשיעורי ההתעמלות הקבועים.
עם סיומה של השנה השנייה אנו שמחים ונרגשים לספר, כי מספר המנויים עולה בקצב מתמיד, מגוון השיעורים ושעות המערכת מתרחבים – כל זאת הודות למקצועיות חסרת-הפשרות מצד מדריכות הסטודיו בצד האווירה המיוחדת הנוצרת בין המנויים ובין עצמם ובין המנויים לצוות הסטודיו.
רבות דובר על החיבור בין גוף לנפש, ובכל סוגי ההתעמלות שאנו מציעים תוכלו למצוא את החיבור הנפלא הזה.
תושבים יקרים, אנו מזמינים אתכם לפנות זמן לעצמכם! למצוא את הרגע וליטול לפחות שעה אחת רק לעצמכם, כי מגיע לכם!
שעה אחת שבה תשאירו את מירוץ החיים המטורף בצד (אל תדאגו, הכול יחכה לכם) במשך שעה אחת, שבה תתנתקו מהנייד ותתחברו לעצמכם, תהיו קשובים לגוף שלכם ותתנו לעצמכם את התענוג לנוע, להשתחרר, להתחזק, להתחטב ובעיקר להתחבר לעצמכם פנימה דרך הספורט.

עמוד 6

תרבות בונה קהילה – קהילה בונה תרבות

פנינה שלוי, רכזת תרבות

בינואר השנה, לאחר 37 שנה(!) של פעילות עניפה, פרשה אהובה בן חורין מתפקידה כרכזת תרבות במינהל הקהילתי. כממשיכת דרכה בתפקיד הצבתי לי למטרה לנסות ולקיים את הכלל של תרבות בונה קהילה ושל קהילה בונה תרבות.
בעידן שבו נתברכנו בשפע של פעילות תרבותית ברחבי העיר ירושלים נשאלת השאלה, מה הערך המוסף שהמינהל הקהילתי מסוגל לתת לתושבי השכונה בתחום התרבות? לשם כך התוויתי לעצמי כמה קווים מנחים:
ליצור פעילויות המחזקות את החיבורים והקשרים הקהילתיים - פעילות שתענה על צרכים של מגוון האוכלוסיות והגילאים בשכונה ותחזק את הזהות הייחודית של השכונה.
כמו כן, במסגרת הצבת היעדים אני מדגישה את הצורך לתמוך בפעילות תרבותית הצומחת מתוך הקהילה ואף לעודדה; ולהרחיב את שיתופי הפעולה בין מוסדות וארגונים מובילים בשכונה (בתי ספר, מכללות, עסקים, קהילות וכו').
אחד מהעקרונות המנחים אותנו הוא לפתוח את דלתות המינהל להצעות, לרעיונות ולחלומות מתוך ציבור השכונה ולנסות, לעתים קרובות בהצלחה, להגשים את הרעיונות הללו.
פרויקטים, כגון הקמת ספריית הרחוב והקמת בית קפה קהילתי; פעילויות, כגון ערבי שירה בציבור בהובלת מתנדבים; "דיסקו משפחות", בהובלת נשים מקבוצת "מאמות בית הכרם"; קריאת מגילת איכה ומעגלי שיח בתשעה באב, בהובלת קהילת אחו"ה בכרם והקהילה המסורתית; מפגשים עם נשים תושבות השכונה ביום האישה הבינלאומי; מטבחים מבפנים - פעילות שבה תושבים מארחים בביתם תושבי שכונה אחרים למפגש בישול ואכילה בצוותא; אירועי ט"ו בשבט בנושא
קיימות, בהובלת פעילים - כל אלה ועוד הם תוצאה של יוזמות ורעיונות של תושבי שכונה, שאנו במינהל מנסים לתת להם מענה לוגיסטי ומקצועי ולהוציאם מן הכוח אל הפועל.
יעד נוסף וחשוב שמתווה הוועד המנהל שלנו הוא להעצים את הנוכחות שלנו במרחב הציבורי כדי לחזק את הערכים התרבותיים הפלורליסטיים של הקהילה בשכונת בית הכרם. לפי מתווה זה, המינהל הקהילתי יוצא מחוץ לגבולות המבנה אל המרחב הציבורי זה שנים אחדות אל תוך גני המשחקים, כיכר דניה ובית הוועד. בשנים האחרונות קיימנו פסטיבל שכונה בכיכר
דניה, ואנו מקוים שמסורת זו תימשיך עוד שנים רבות. בית הוועד, על כל מתחמיו, נהפך לאזור פעילות תרבותית תוססת ומגוונת. ואכן, בקיץ אנו יוצאים אל גני המשחקים הרבים בפעילויות למשפחות ולילדים.
כבר עברה מחצית משנת הפעילות של 2018 , ואני חשה בהתחלתה של עשייה מעניינת ומגוונת בתחום תרבות בונה-קהילה. לקראת 2019 אני מציבה לעצמי יעדים שאפתניים, ומקווה, בצניעות ובזהירות, להצליח לשרת את צורכי הקהילה של שכונתנו המיוחדת. היעדים שלנו לשנים הבאות הם:
• להרחיב את מעגל הפעילים והשותפים לעשייה ,מתוך תושבי השכונה – אתם!
• להגדיל פעילויות תרבות בשבתות )דבר לא קל, משום שקיימת מצוקה תקציבית בתחום(.
• להמשיך בפעילות במרחב הציבורי.
• להרחיב את ההיכרות של תושבי השכונה עם צוות המינהל הקהילתי והעשייה הענפה שלנו.
• להנגיש את הפעילות למגוון רחב של גילאים ואוכלוסיות.
• לחזק את הערכים הפלורליסטיים שהשכונה שלנו מיטיבה לייצג במרחב הירושלמי המורכב.
אני קוראת מעל דפים אלו לתושבים המעוניינים להוביל פרוייקטים תרבותיים בקהילה, לכתוב לי בדוא"ל shalvipn@gmail.com  . כולי תקווה שיחד נוכל להוביל תרבות מגוונת וקהילתית למען כולנו, ולחזק את המרקם הקהילתי בשכונה

קרוסלה לכל המשפחה

סבינה רומנוב, רכזת תכנית קרוסלה

"קרוסלה" היא תוכנית שמחולליה שניים - החברה למתנ"סים ועיריית ירושלים. מטרתה לתת מענה להורים לילדים בגיל הרך בשעות שמחוץ למסגרות החינוכיות הרשמיות.
במהלך השנה קיימנו מגוון פעילויות: הגן הפתוח עם ההפעלות השונות, ומתן אפשרות להורים ולילדים לבלות יחדיו זמן איכות באווירה תומכת ומפתחת. מעגל האימהות- פעילות לאימהות בחופשת לידה.
גן עם אמא - מסגרת לילדים בני 4-2 , שנשארו בבית עם אמא ומחפשים חברה. כמו כן הופעלו סדנאות הנחיית הורים בשיטות השונות, ואירועי שיא חד-פעמיים בנושאים שונים.
בשנה הקרובה: אנו שואפים לפתח פעילויות ומסגרות נוספות שיעמיקו את הקשר בין ההורה לילד ויאפשרו בילוי משותף במסגרת השכונתית. יצאנו לבדוק את התרשמותם של המשתתפים בתכנית 'גן פתוח'. כל המשפחה סיפרה כי מאוד שמחה להזדמנות
לבילוי שהוא קרוב לבית השונה במקצת ועשיר בתוכן.
האמא רגועה, והילדים מרוצים - המשפחה מאושרת. וכל זה מבלי לבזבז זמן על נסיעות ובעלות ממש סמלית.
שאלנו את השתתפים במה התכנית תורמה להם.
אמא מהתכנית 'גן עם אמא' אמרה: "מבחינתנו התכנית 'גן עם אמא' היא המסגרת היחידה הקיימת בעיר הנותנת מענה להורים שבחרו בחינוך ביתי. פה אנחנו פוגשים חברים ונהנים ממסגרת ייחודית ומאפשרת העשרה ומפגש גם לאימהות גם לילדים".
על פעילויות ברמת התוכן אמרה אמא ממעגל האמהות: "במעגל האמהות אנו מקבלות את היחס הטוב והמחבק של המנחה המקצועית, שגם עוזרת לנו ברגעי מצוקה ושולפת פתרונות ממאגר הידע העצום שיש לה ותומכת בקשר הנוצר בין המשתתפות. בזכות המעגל אנחנו גם חברות מחוץ לפעילות ונפגשות באופן עצמאי לבילוי משותף עם הילדים".
תכנית 'קרוסלה' מציעה פעילויות מגוונות המספקות פתרונות להורים בשכונה ומאפשרות בזכות התוכן המגוון - לא סתם בילוי משותף בקרבת הבית, אלא גם העשרה המפתחת את כל המשתתפים ואת הקשר ההדדי.
בואו ליהנות ממגוון הפעילויות של 'קרוסלה' לגילאים השונים. חפשו 'קרוסלה' בפייסבוק!

עמיתים לבוגרים

דנה פחימה, רכזת עמיתים לבוגרים

זוהי תוכנית שמטרתה החלמתם של אנשים עם מגבלה נפשית באמצעות השתלבות בקהילה. אנו פועלים ליצירת קשרים בין האדם לקהילתו באמצעות השתלבות בפעילויות פנאי, חברה והתנדבות הפתוחים לקהל הרחב. התוכנית מסייעת למשתתפי התכנית
להגשים עצמם, ליהנות מתחביבים ישנים או חדשים, להכיר אנשים ולהרגיש משמעותיים, מחויבים, ושייכים לקהילה שבה הם חיים. עמיתים לבוגרים מפעילה את 'סינמהנפש' – סרט ושיחה העוסקים בנפש האדם.
נוסף על החוגים השונים שמפעיל המינהל הקהילתי, משתתפי התוכנית של בית הכרם לקחו חלק בקבוצת משחק של תיאטרון פסיק, בקבוצת כדורגל בשיתוף אוהדי הפועל קטמון ובקבוצת פסיכודרמה. תושבי השכונה המעוניינים ליטול חלק בפעילויות נהדרות וחינמיות אלו בשנה הבאה (ספטמבר), מוזמנים לפנות אלינו.
'סינמהנפש' נפתח מחדש השנה, בשיתוף עמותת מיקרוסינמה- סרטים למען שינוי חברתי - והרחבנו את קבוצת הפעילים שמפעילה את הפרוייקט. אוהבי קולנוע המעוניינים בהתנדבות קלילה פעמיים בחודש בשעות הערב ובקידום בריאות נפשית חברתית קרוב ללבם- מוזמנים להצטרף לקבוצת הפעילים!
פנו אלינו בדוא"ל: amitimbk@gmail.com 

תכנית עמיתים לנוער

דנה ברנט, רכזת עמיתים

זה לא פשוט להיות בגיל ההתבגרות, עוד פחות פשוט להיות מתבגר עם קושי נפשי. החזון של תכנית 'עמיתים לנוער' הוא לאפשר לבני נוער בני 12-18 )כיתות ז'- י"ב( שחוו משבר נפשי או מתמודדים עם קושי נפשי, לחזור להיות חלק מחברת בני גילם, ולהרגיש שייכים ומשמעותיים במקום שבו הם חיים.
התכנית מתמקדת בבניית רשת חברתית ובחיזוק מיומנויות חברתיות, לצד השתלבות בקהילה והתמודדות עם הסטיגמה, תוך מתן מענה אישי לכל נער ונערה. התכנית מאפשרת השתלבות בפעילויות פנאי וחברה, כגון: חוגים, תנועת נוער וכן בפעילויות
קהילתיות והתנדבותיות.
מה התכנית מציעה?
התכנית מציעה מענה תמיכתי כולל בתהליך ההשתלבות החברתית, באמצעות:
• ליווי אישי ומשפחתי על ידי רכזת 'עמיתים לנוער'
• חיבור לגורמים קהילתיים רלוונטיים, בהתאם לרצון ולצורך המשפחה.
• פעילות קבוצתית, הממוקדת בשיפור המיומנויות החברתיות הנדרשות להשתלבות חברתית.
• מלגה כספית חודשית להשתתפות בפעילות פנאי.
• קשר עם חונך, התומך בהשתלבות חברתי.
• פעילות בקבוצות משולבות, המיועדות לבני נוער עם קשיים נפשיים לצד בני נוער מהיישוב, המאפשרות מפגש הדדי ועשייה משותפת סביב תחומי תוכן שונים.
• סדנאות תהליכיות והרצאות חד-פעמיות המיועדות לבני נוער וכוללות: פעילות חווייתית ושיח על סטריאוטיפים בכלל, ובבריאות הנפש בפרט.
לפרטים נוספים: דנה ברנט - רכזת התכנית
טלפון: danabernat5@gmail.com  02-5020721  

חדשות הנוער

אבימאיר צור, מנהל יחידת הנוער

בתקופה האחרונה היו פעילויות רבות ביחידת-הנוער: שבוע המעשים הטובים, שהיה מלא וגדוש בפעילות התנדבותית של הנוער בשכונה; וכן פסטיבל פורים ענק ומוצלח בשיתוף שבט בית-הכרם. אנחנו מודים לנוער השכונה שלקח חלק פעיל בהתנדבות. אתם סמל לנוער הירושלמי!
קבוצת המדריכים: בני הנוער נפגשו עם קשישי השכונה בביתם, הקשיבו לסיפורם האישי, שמעו בצמא סיפורים מנסיון חייהם וחלקו עמם את חוויית חייהם כנערים בשנת 2018 . הללו תיעדו את הסיפורים ויצרו תערוכה שזכתה לחשיפה שכונתית ולשבחים רבים.
כמו כן קבוצת המדריכים הלומדים בבוקר בבית ספר זיו העבירו פעילות ODT לתלמידי בית ספר בית הכרם.
תלמידי בית הספר היו קשובים ושיתפו פעולה באופן יוצא מהכלל. היתה חוויית הצלחה גם לבני הנוער גם לילדים. המורה אורלי בוחניק, שלימדה חלק מבני הנוער בילדותם, שמחה לסגור מעגל ולראות את הנערים מובילים בעצמם פרויקטים ומנהיגים את הדור הבא.
תודה רבה ליורם, מנהל בית ספר זיו, ולצוות המדהים שלו; ולמרב, מנהלת בית ספר בית הכרם, ולצוות המדהים שלה על שיתוף הפעולה הראוי לשמו.
קבוצת הפרלמנט: קבוצת הבנות, שמטרתה ליצור מרחב משתף ומושכל בכל ענייני המגדר, פמיניזם, דימוי גוף וכדומה, נפגשה עם אליס שלוי, הפמיניסטית הראשונה המתגוררת בשכונה ושמע ממנה את סיפור חייה וכיצד הגיעה לידי עשייה חברתית בינלאומית. לאחר הפגישה שאלתי את אחת הנערות: "מהן התובנות שלמדת בפגישה?: והיא השיבה לי: "אם משהו מפריע לי, אני צריכה לקום ולפעול כדי לשנות אותו". זאת, לדעתי, המטרה שלשמה אנו פועלים עם הנוער. כמו כן הקבוצה התנדבה במקלט ויצ"ו עם הילדים השוהים במקום. חבריה הוציאו את הילדים והאימהות לפעילות המשלבת אותם עם תושבי השכונה.
קבוצת : zoom in קבוצת האמנות השכונתית עיצבה את המרחב הציבורי הסביבתי והעירוני. חברי הקבוצה נפגשו באזור נחלאות והפכו אזור עירוני מוזנח ליצירת אמנות פנומנלית.
לקראת הקיץ הקבוצה עתידה לעצב מחדש את מועדון הנוער בשיתוף פעולה עם שאר בני הנוער בשכונה.
אתם/ן מוזמנים/ות לקחת חלק בעיצוב המרחב שלכם!
לפרטים: יסף, טל' 050-4825550.
קיץ מלא וגדוש בשלל פעילויות בשכונה ומחוצה לה. אתם/ן מוזמנים/ות ליהנות אתנו. שיהיה
לנו קיץ כיפי ומהנה שימלא אותנו בכוחות מחודשים לקראת שנת הלימודים הבאה. אוהב אתכם המון!

בנק הזמן בבית הכרם חוזר לפעילות

בנק הזמן מבוסס על הרעיון של החלפת זמן - שעה שווה שעה. אדם אחד נותן שעת שיחה לשיפור האנגלית ומקבל מאחר שעה בעזרה בעיצוב הבית.
לאחר תקופה ממושכת שבה בנק הזמן בבית הכרם לא היה פעיל, התחלנו בשבועות האחרונים לפנות לרשומים במאגר.מהמעט שהספקנו גילינו, כי ההון האנושי שבשכונה הוא משובח; כזה, שכל אחד או אחת מאתנו היה שמח לבלות שעה במחיצתו. בחודשים הקרובים נפתח את ההרשמה לחברים חדשים ונפרסם מספרי טלפון ודרכי התקשרות.
אנו מאחלים לכולם קיץ נעים, להתראות בקרוב! אסנת ונחצ'ה - צוות בנק הזמן bankbkerem@gmail.com

עמוד 7

דבר פורום החינוך

פורום החינוך השכונתי מרכז את הפעילויות של מוסדות החינוך השונים בשכונה, בחינוך הפורמלי והלא פורמלי.
בשנה האחרונה הפורום גדל ובנוסף, לבתי הספר יפה נוף, ישראלי בית הכרם, ממ"ד דרור, חט"צ דוד ילין וחטה"ב ותיכון זיו הצטרפו אלינו אורט גבעת רם, תיכון "דרור", ונציגות ההורים לבית הספר הניסוי החדש אשר מוקם בגבעת רם.
כפורום חינוך אנו נמצאים בקשר עם מנח"י למציאת מענים בקרבת השכונה לילדי השכונה ולמשפחות הצעירות ומעודדים את האפשרויות לחינוך איכותי ומגוון. בשנה האחרונה חלו מספר שינויים באפשרויות ההרשמה לחטיבות הביניים לילדי רובע מערב ונפתחו
חטיבות ביניים באורט גבעת רם, ניסויי ארגנטינה, דרור תיכון, והתיכון הישראלי למדעים ואומנויות. בנוסף להיצע הקודם שהיה ומתן אפשרויות נוספות מלבד ביה"ס זיו ובתי הספר ברובע.
כמו כן, יפתחו שתי כיתות א' בבי"ס הניסוי גבעת רם שהוקם מיוזמת הורים בשכונה וקורם עור וגידים לשנת הלימודים הבאה.
בהזדמנות זו ובסיומה של שנה, אנו מבקשים להודות לכל שותפי החינוך בשכונה, למנהלות ולמנהלי בתי הספר, לצוותים החינוכיים, הנהגות ההורים, מרכזי שבטי הצופים ושותפי החינוך הלא פורמלי ותכנית בי"ס בקהילה, על שנת לימודים ברוכה ועל המחויבות לחינוך איכותי בבית הכרם, המקדם ומעצים את ילדינו ונותן לשכונה את האופי והמיטב החינוכי.

סיפורו המפתיע של ביה"ס הייחודי - פתוח החדש

אסיה עמידור נטע קסיר ארליך

בספטמבר האחרון הגיעה קבוצה קטנה של הורים למנהל המינהל הקהילתי ובאמתחתה יוזמה להקמת בית ספר יסודי ייחודי עבור ילדיהם של חבריה. תוך זמן קצר הסתבר שאין מדובר רק בקבוצה קטנה, אלא בצורך חינוכי מהותי של משפחות רבות מהשכונה. לדברי אנשי אותה קבוצה, עשרות משפחות הצטרפו למגמת היוזמה החינוכית החדשה.
הקבוצה המשיכה להתגבש כקהילה חינוכית צומחת, ההורים נפגשו לערבים משותפים והחלו להעלות על הכתב את עקרונות החזון החינוכי של בית הספר. במקביל התקיימו מפגשים קהילתיים עם הילדים ושמע היוזמה עשה לו כנפיים גם מחוץ לגבולות
השכונה. כאשר הבינו הרשויות כי מדובר בקהילה מגובשת וגדולה למדי, החל שיתוף פעולה פורה.
לאחרונה התקבל אישורן של הרשויות לפתיחת בית הספר בשנה"ל ה'תשע"ט כמוסד לימודי ממלכתי-חילוני והוחלט כי הוא ימוקם בשנותיו הראשונות במתחם אורט גבעת רם )עד לבניית מבנה הקבע(. בית הספר יקום לפי מודל "צומח", ובשנת תשע"ט תיפתחנה בו שתי כיתות א'.
לפי היוזמה, בית הספר יפעל ברוח חפ"ן (חינוך פתוח ניסויי) ומתוך חיבור ללימודי ליבה בדרכים המאתגרות, המעניינות והמעצימות את הלומד. החזון הבית ספרי שם דגש על מודעות רגשית וליצירת יחסים חברתיים הדדיים ותומכים כחלק מתפיסה קהילתית. השאיפה לפיתוח יכולות חשיבה עצמאיות וביקורתיות אינה מתמקדת בתלמידים בלבד, אלא רואה את הצוות החינוכי וההורים כחלק בלתי-נפרד מתהליך צמיחה הדדי. בבית הספר יתקיימו לימודים משולבים בכיתות-האם ובמרחבי למידה רב-גילאיים, אשר יעודדו
למידה יצירתית ואפיקי חשיבה ביקורתית ויזמית. כמו כן תינתן תשומת לב על לימודי המדעים, טבע וקיימות. המסגרת תעודד
התפתחות אישית וקבוצתית בתחומי ידע שונים באמצעות למידה מבוססת-פרויקטים ותעריך את הידע הנרכש על ידי כלי הערכה
אלטרנטיביים המשתפים את הלומד באומדן עצמי של כישוריו- הוא.
בימים אלו נבחר הצוות החינוכי שיוביל את בית הספר ויבנה יחד עם קהילת ההורים את המודל החינוכי שבו יפעל בית הספר כבר בשנה הבאה.
לפרטים נוספים:
מייל: .bethakerem2018@gmail.com  
חפשו אותנו בפייסבוק: BetHakerem

תוצרי למידה בתיכון דרור

שמעון כהן, סגן מנהל תיכון דרור ירושלים, מבית האגודה לקידום החינוך

בשערי בית המדרש הזה, הקרוי בימינו בית ספר, נכנסים בני ובנות אדם בעלי ובעלות עולמות ידע אינדווידואלים, עם אינטיליגנציות מרובות ושונות. כשמתכנסים יחדיו נשברת הקונספציה המסורתית הרואה במרחב הכיתתי פירמידה שבסיסה התלמידים ובקודקודה המורה. לפתע הכיתה הופכת למרחב של הפרייה הדדית, של חברותא ובעיקר של יצירה חדשה.
האמת היא שיש דברים שהם תורה שבעל פה וכל ניסיון להוריד אותם אל הכתב ולתאר אותם יחטא ליופיים המציאותי כפי שרבים ורבות, שגדשו את ערב התוצרים השנתי שלנו בתיכון דרור, ראו במו עיניהם/ן.
אך עבור אלא שפספסו השנה )אל דאגה, כל שנה מביאה בכנפיה תוצרים חדשים( אנסה לתאר את המראה.
נסו לעצור לרגע ולחשוב, אלו אסוציאציות עולות לכן למשמע המילים "תוצרי למידה"?
לא, לא מדובר בתרתי דסתרי ללמידה יש תוצרים והתוצרים הם הלמידה.
המרחבים הכיתתיים נעשים בתי מדרשות והלמידה נעשית על ידי התלמידים והתלמידות דרך שימוש בחושים ובאינטיליגנציות השונות. כך שיעור מתמטיקה מוצא את דרכו להפוך לזירה של משחקים שהתלמידות/ ים יוצרות בעצמן, שיעור היסטוריה הופך לדיווח עיתונאי מהשטח ושיעור תושב"ע לבית משפט.
ערב התוצרים הוא רגע של תזכורת עבורנו, חינוך הוא אומנות הלב ועל כן הוא דורש תפילה מיוחדת- "שלא תארע תקלה על ידי" שהרי בקלות המחנך יכול להגיע לגבהות לב שמשכיחה ממנו שלבסוף- "מתלמידי יותר מכולם".

בית ספר "דרור" בקהילה ועם הקהילה

דליה דנינו, מחנכת כיתה ד' ורכזת תרבות

בית ספר "דרור" הוא קהילתי באופיו ולא רק בכותרתו, וככזה הוא שם דגש על עשייה בתוך קהילת בית הספר ועם הציבור המקיף אותו - קהילת בית הכרם. במילים אלו נפתח צוהר קטן ונספר על הנעשה בבית ספרנו.

בקהילה
בית הספר בתנועה: בכל שבוע מתקיימת בבית הספר הפסקה פעילה. בהפסקה זו כל תלמידי בית הספר יוצאים במחול - עובדה המוסיפה בריאות ושמחה לכולנו. כיתה ג' אימצה עץ- כליל החורש - והחלה לעקוב בשיטתיות אחר התפתחותו במשך השנה: ראתה אותו עירום מעליו, מלבלב, פורח ומניב פירות ובסופו של דבר אף רקחה מאלו ריבה. 

פרוייקט אמירים: השנה התחברנו לשמחה של שנת השבעים למדינה, והילדים חקרו נושאים הקשורים לעניין זה. לפניכם דוגמאות מעטות מהנושאים שנחקרו והוצגו, בדרכים שונות, לפני ילדי ביה"ס והוריהם:
* אישיות ונראוּת: חקר דמויות חשובות מההיסטוריה של מדינת ישראל. לדוגמה: דוד בן גוריון והצגה עליו. בין השאר עמדו הבנות על ראשן.
* עיר ושיר: חקר על עיר, איתור שיר שנכתב עליה ולימוד הילדים האחרים את השיר.
* יישוב ועיצוב: חקר סוג היישוב ובניית דגם של אתר הקיים בו.
* מלחמה ואנדרטה: חקר אנדרטה לחייל שנפל במלחמה וכתיבת סיפור הגבור. הקשור אליו.
עצה ומועצה: בבית ספרנו אנו רוחשים כבוד רב למועצת התלמידים, המגלה מנהיגות של ממש ופועלת במשך השנה בעקיבות ובמסירות, במטרה לשפר את חיי היומיום של הילדים בבית הספר. תלמידי מועצת התלמידים נפגשים בקביעות, בליווי מורה מהצוות,
דנים בנושאים שלדעתם דורשים טיפול, מתייעצים, ואף מפיצים מדי פעם בפעם סקרים בין שאר התלמידים כדי להיות קשובים לרחשי לבם ולדעותיהם לגבי הדרוש טיפול וכיצד יש לנהוג באותה סוגיה ספציפית. בתוך המועצה פועלת ועדה חשובה שתפקידה לעזור לילדים לפתור בעיות וסכסוכים באמצעות תקשורת נכונה. זוהי ועדת הגינות, שחבריה משוטטים ברחבי ביה"ס כשהם
לובשים חולצה ייחודית, כך שמי שנדרש להם יודע לזהות אותם ולפנות אליהם בעת הצורך. לאחרונה טיפלה המועצה בקידום הניקיון בביה"ס. זה חולק לאזורים, ועל כל אזור חולשת שכבת גיל אחרת האחראית לנקיונו.
השבוע חולקו פרסים לכיתות שהצטיינו בנקיון החצרות.
לילדים תוכניות רבות השמורות לשנה הבאה!

ועם הקהילה
עם הפנים לחיילים שלנו: כמדי שנה בשנה, גם השנה אספו ילדי בית ספר "דרור" חבילות לחיילים לכבוד יום העצמאות. הילדים מילאו את המשימה בהתלהבות ובשמחה והתרוצצו בוקר בוקר בכיתות כדי לאסוף את החבילות. יישר כוח להורים היקרים על נדיבות לבם, שאפשרה לנו לשמח את חיילנו. אכן, המפקדים שקיבלו את החבילות עבור חייליהם היו מרוצים מאוד והיו מהם שאף באו להשתתף בטקס יום הזיכרון כמחווה להוקרת תודה.
עם הפנים לבית הספר השכן"בית הכרם": באחד מימי שישי בשעות הבוקר התמלא גן השחר, שבדרך כלל אינו פעיל בשעות אלו, במצהלות ילדים ובהמולת פעלתנות ולימוד. "מה יום מיומיים?" עולה השאלה, והתשובה: "ביום זה קיימו ילדי ביה"ס 'בית הכרם' ביקור גומלין לילדי ביה"ס "דרור", שהומצא והוכן על ידי מורות בית ספר דרור, להכרת שערי ירושלים וחשיבות הכותל.
"עשרת ימי תודה": במסגרת הפרוייקט הקדישה כל מחנכת שיעור אחד או שניים ללימוד "מושג התודה" ממקורות ישראל ומקטעים ספרותיים. מטרת הלימוד היא לחנך את הילדים לכבד את מי שנותן להם ולהעריך בשמחה את מה שהם מקבלים.
אנו נשתדל להמשיך ולהרבות בטוב על ידי שיתופי פעולה בקהילה וחינוך תלמידי "דרור" לאזרחות טובה ומאירת פנים.

להכיר את השכנים הקרובים

דנה ארזי-קסוי, מחנכת כיתה ד' 1 ורכזת השכבה

ביום שישי, 13 באפריל השנה, ארחו ילדי השכבה של כיתות ד' שלנו את ילדי השכבה המקבילה מבית הספר השכן ,"דרור", לפעילות מגבשת. כוונת האירוח היתה להתנסות בחוויות משותפות כדי לחזק קשרים חבריים וחברתיים במסגרת שני בתי הספר בשכונה.
במהלך המפגש ביקשנו להדגים לאורחים החמודים את השיעור הבית ספרי, "שישי ישראלי", שבמסגרתו בכל יום שישי לומדים כל תלמידי בית הספר מושגים הקשורים לעם ולמדינה, באמצעות שירה ופזמונאות עבריות. לקראת מפגש מיוחד זה הילדים וצוות מורות השכבה בחרו להוציא את גליון "שישי ישראלי" בעקבות השיר "כאן נולדתי". כל זאת - כדי לקדם שיח הדדי בסביבת
מגורים קרובה ומשותפת המזמנת לילדים בשכונה מפגשים בפארקים, בגני המשחקים, במינהל הקהילתי, בספרייה ובחוגים שונים.
הילדים חולקו לקבוצות מעורבות משני בתי הספר במטרה להכיר את חבריהם החדשים.
בקבוצות אלה היה עליהם לספר על עצמם ולגלות תחביבים משותפים תוך כדי למידה וקריאה בהנאה את"שישי ישראלי".
ילדי השכבה המארחת הגו לעצמם היטב מה הם מצפים ממפגש זה ותכננו מבעוד מועד כיצד ייראה המפגש בחלקו התוכני ("שישי ישראלי"); ובחלקו השני - בחירה מושכלת של משחקים חווייתיים מתאימים (משחקי קופסה מהנים ומשחקי-חוץ אפשריים).
הפעילות נחתמה בארוחת בוקר משותפת ומקרבת לבבות בחצר בית הספר. היתה זו הזדמנות נאותה לכלל הילדים והצוות - המארחים והמתארחים כאחד – להכיר היטב אלו את אלו.
ניכר בעליל, כי הילדים מאוד שמחו, התרגשו ונהנו במהלך הפעילות.
בקרוב ניפגש שוב, והפעם - במסגרת האירוח המתוכנן אצל חברנו מבית ספר "דרור".
תמונה אחת שווה אלף מילים...
בתמונה המצורפת אפשר לראות את הילדים משוחחים בקבוצות הלמידה המשותפות, מספרים על עצמם ותחביביהם, ונהנים מקריאת הטקסט "שישי ישראלי" שחולק להם.

 70 שנה בבית הספר "יפה נוף" למנהיגות קהילתית

 רננה גרינברג -מחנכת משלבת | אורטל כהן - מחנכת ורכזת קהילתית

בית הספר "יפה נוף" שוכן ברחוב התומר בשכונת בית הכרם והוקם בשנת 1963 . היסטוריה רבה טמונה בשכונה
בה ממוקם בית הספר. הצנחנים שיצאו לקרב המכריע על ירושלים במלחמת ששת הימים התגוררו בשכונה ובית הספר שימש אז כמקום התארגנות ללוחמים. הצנחנים אף הסתתרו במקלטים השכונתיים והתושבים כיבדו אותם בשתייה חמה ועוגיות ובנוסף, ציידו אותם בשמיכות וכריות. לזכרם של הצנחנים שיצאו מאזור בית ספרנו ולחמו למען שחרור ירושלים הקימו בבית ספרנו, לצד חצר המתקנים אנדרטה בצורת העיר העתיקה.
השנה אנו חוגגים 70 שנה לשחרור מדינת ישראל ובבית ספרנו ציינו זאת ועוד נציין בכמה מישורים:
כחלק ממסורת בית ספרית שנים ארוכות, כל שכבה למדה אודות לוחם או חטיבה שנהרגו במלחמות ישראל ולקראת יום הזיכרון עלתה לקברו או לאנדרטה שנבנתה לזכרם בהר הרצל, כך לדוגמא: שכבת ג' למדה אודות גוני הרניק שהיה לוחם בסיירת גולני ונהרג בכיבוש הבופור, תלמידי השכבה כתבו לאימו מכתבים, על לקברו הניחו את המכתבים והדליקו נר לזכרו.
שכבת ד' יצאה לסיור בעקבות סיפור חיו של אלישע ועלו לקברו. שכבת ה' למדה על סיפורה של ה"צוללת דקר" ועלו לאנדרטה. שכבת ו' למדו אודות יוני נתניהו ומבצע אנטבה ועלו לקברו.
כסיכום כל האירועים, קיימנו טקס יום הזיכרון לזכרם של חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, באחריות כיתה ה' 1. הטקס נעשה במסגרת שבעה עשורים של המדינה דרך סיפורם האישי של הנופלים על ציר הזמן, שחרפו נפשם למען ההגנה על המולדת. בין הסיפורים עלה סיפורו של אברהם אבי פרדו ז"ל אשר התחיל את לימודיו בבית ספרנו- ביפה נוף. אבי התגייס ליחידה מובחרת לסיירת גולני וכשפרצה מלחמת שלום הגליל נפגע מפגז סורי ונהרג, בי"ט בסיוון 1982 חודש לפני שעמד לסיים את קורס הקצינים שלו.
לאחר יום הזכרון ויום העצמאות, פתחנו בגאווה את חגיגות יום העצמאות ה 70- למדינת ישראל ביום שישי ה' באייר בחצר בית הספר. התחלנו את היום בהרקדה בית ספרית, רקדנו יחד את הריקוד של השיר הנבחר לחגיגות ה 70- "סובו מעגלים" (שהפך להיות הצלצול של בית הספר) ועוד ריקודי הורה משירי ארץ ישראל היפה. כל שכבה המשיכה את החגיגה ונערכו בכיתות חידונים, יצירות, שירה בציבור, ארוחות בוקר ישראליות משותפות וכן פעילויות נוספות הקשורות למדינת ישראל מאז ועד היום.
במהלך השנה כל תלמידי בית הספר חקרו נושאים שונים ומגוונים הקשורים למדינת ישראל כחלק מלמידה משמעותית, כל שכבה בחרה נושא, העמיקה בו, קראה וכתבה אודותיו ולבסוף הכינה תוצרים שהם משחקים המספקים מידע. בסוף התהליך השכבות השונות ישחקו במשחקים אלו ובאמצעותם ילמדו אודות הנושאים השונים שנחקרו בשכבות. בנוסף, לבית ספרנו הגיעו מפעילים
לפעילות מיוחדת "אלוף ישראל" המיועדת לשכבות ג'-ו' ובה דוגמו דגשים ערכיים של: אהבת הארץ, גאווה בהישגי המדינה ועוד. ברחבה המרכזית של בית הספר הוקם מתחם אוהלים בכחול לבן, בכל אוהל התקיימה הפעלה מרכזית באחד מן הנושאים. הפעילות התבססה על שעשועונים וחידונים המשלבים ידע, משחק וחוויה.
אנו שמחים וגאים להיות חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל ומעבירים זאת לתלמידנו.

עמוד 8

אומנות בית הכרם

"בשביל הדמיון" ספרה החדש והמרתק של נעמי שוט, חושף את סיפורם של פסלי חוצות ויצירות אמנות בשכונת בית הכרם. ללא ספק מדובר בספר שובה לב שחובה לקרוא.

נעמי שוט מספרת: "הרעיון לתעד את האמנות והעיצוב בבית הכרם נולד בעקבות החוברת 'בשביל הזיכרון', על אתרי הנצחה בבית הכרם, שבה עסקתי לפני שנתיים ויותר. מהיכרותי רבת השנים של השכונה בה אני גרה, חשבתי שיש מקום לידע את תושבי השכונה על האוצרות הקיימים ברחובות שכונתנו. מדריך שיוביל אליהם ויוסיף מידע על מה שהם רואים ביום-יום. התחלתי ברשימה
קצרה יחסית, אבל ככול שהתקדמתי במשימה, הופתעתי כמה שכונתנו עשירה ביצירות אמנות, תרבות ועיצוב. מקוצר היריעה לא כתבתי על כול מה שנראה לי בהגדרה כחלק מהמרחב הציבורי שבו אנו חיים, וממנו אנו מושפעים, ביודעין ובלא יודעין. כמו כן השתדלתי להמעיט בפרשנות על המוצגים המומלצים. אני בטוחה שיש מומחים טובים ממני במה שקשור לפרשנות או לתולדות האמנות בכלל, אבל העדפתי להביא את הראייה הצנועה שלי, שיש לה יסודות שלאהבה, ניסיון, ידע והבנה בנושאים אלה.
אני שמחה לציין כאן את שיתוף הפעולה והעזרה הרבה שלהם זכיתי מצד חברותי אהובה בן חורין, מרים גלעד, וכול מי שפניתי אליו בתחקירים ובשאלות בכול דרך אפשרית. אני מקווה שהיצירות המוצגות במרחב הציבורי שלנו תרבינה ותתעצמנה בעתיד, ותזכינה ליחס אוהד ומחבק מהאוכלוסייה המיוחדת של בית הכרם לדורותיה".
נעמי שוט )לבית קליינר( נוצרה בארץ ישראל, נולדה בפולין, גדלה ולמדה במושבה הרצליה בשרון. הייתה חברה בתנועת "הנוער העובד" ובגדנ"ע המקומי. בשנת 1948 התגייסה לגדוד הראשון של חטיבת יפתח – פלמ"ח במסגרת הכשרת בית השיטה.
לאחר מלחמת העצמאות הייתה ממייסדי קיבוץ 'נתיב הל"ה' בשפלת יהודה, שם נישאה לשמואל שוט, ולהם שלוש בנות – ענת, איילת וגילי. גרה בבית הכרם החל משנת 1956 ; הייתה ספרנית במשך 22 שנה. מעורה במורשת השכונה ותולדותיה, ומתנדבת בנושאי תרבות במרכז הקהילתי. מתעניינת באמנות, ספרות, ארכיאולוגיה, ותולדות ארץ ישראל. עורכת ספרי ביוגרפיה ואחרים לידידים ומכרים. בנותיה ונכדיה גרים בבית הכרם.

צרו קשר:
מתנסנט חוגים הצהרת נגישות